Choď na obsah Choď na menu

e-knihy

12. 6. 2020

Recenzia knihy Jany Belkovej,, Rozprávky na kamenistých chodníčkoch"

Napriek tomu, že značná časť čitateľskej verejnosti, predovšetkým z radov dospelých, si možno myslí opak, písať rozprávkovú prózu pre deti so skrytým posolstvom aj pre tých skôr narodených je výzvou pre skutočné literárne majstrovstvo. A preto hneď v úvode poznamenajme, že Jana Belková sa tejto náročnej úlohy vo svojej knihe ,,Rozprávky na kamenistých chodníčkoch" zhostila mimoriadne úspešne o to viac, že nejde iba o jej literárny debut, ale súčasne aj o publikáciu, ktorú si vlastnoručne ilustrovala.

Najlepší rozprávači príbehov nás už mnohokrát presvedčili nielen o ich estetickom, ale aj -povedzme, že -terapeutickom účinku. Áno, je to skutočne tak. Príbehy a obzvlášť rozprávky(ale aj bájky, mýty či povesti) majú priam zázračnú schopnosť prebúdzať našu imagináciu a liečiť civilizačným stresom ubolenú ľudskú dušu. Nie inak je to aj v tomto prípade desiatich rozprávok, ktoré nás zoznámia s nadčasovými, archetypmi prekypujúcimi príbehmi starého kráľa hľadajúceho šťastie, hadieho princa, krásnej Aničky, osirelého Jakuba, lenivého Vendelína, ako aj - aby sme mohli obdivovať aj autorkinu bohatú fantáziu-lietajúcich zajacov. A to sú len niektoré z nich, patriacich do žánru diel tradične začínajúcich slovami bolo-nebolo.

S citom ženskej rozprávačky nás Jana Belková berie do podivuhodného sveta, v ktorom všetko funguje, ako má a to napriek zvláštnostiam takých charakteristických pre rozprávky. Veď na tom, či bolo-či nebolo, tu vôbec nezáleží, lebo úvodné slová sú v tomto druhu príbehov ,,iba" úžasnou pozvánkou na fascinujúcu vandrovku krajinou za siedmymi horami, kde sa voda sypala a piesok sa lial, aby napokon - nech už s hrdinom prekonávame mnohoraké nebezpečenstvá, útrapy či prekliatia-všetko dobre dopadlo.

A tak je to aj s touto knihou. Pretože, až obrátite poslednú stránku a spomeniete si na staré slovenské príslovie,,Koniec dobrý, všetko dobré",budete smutní iba ak z toho, že sa to nateraz skončilo. Nič vám však nebráni po čase  sa do knihy začítať znovu, vaše deti to nepochybne s nadšením ocenia a spoločne tak prečkáte obdobie, kedy - ako verím - medzi nás zavítajú ďalšie princezné a hrdinovia z rozprávkového sveta Jany Belkovej. Ja osobne sa veľmi prihováram, aby sme na ďalšiu autorkinu knihu nečakali príliš dlho.

Miloš Jesenský, spisovateľ